Każdy z nas, kto wykorzystuje w swojej pracy HRowca kanały social media do komunikacji ze światem zewnętrznym wie, że jest kilka podstawowych czynników, które decydują o efektywności tego kanału. Kluczowe z tych czynników to regularność publikacji i konsekwencja w tworzeniu treści adekwatnych i interesujących dla grupy docelowej.

Najprostszym narzędziem pomagającym nam w codziennej pracy z social media i wspierającym w dbaniu o powyższe dwa kryteria jest oczywiście content plan. Pracujecie z tym narzędziem? Tworzyliście content plan dla swoich inicjatyw? Jeśli nie, to zdecydowanie i gorąco zachęcam! Pomaga usystematyzować pracę, ale co ważniejsze zachować konsekwencję i spójność w publikowanych treściach. Pomaga również planować posty tak, aby publikowane treści nie były przypadkowe, a składały się na bardziej przemyślaną i uzupełniającą się komunikację z odbiorcą.

Content plan to tak naprawdę część szerszego podejścia do komunikacji z kandydatami, które korzysta ze sprawdzonych zasad content marketingu. Brzmi trochę skomplikowanie, bo przecież niewielu z nas HRowców ma backgroundu marketingowego, jednak w praktyce to bardzo proste i przydatne narzędzie. Jak się do tego zabrać? Co warto zawrzeć w content planie, tak aby był efektywnym narzędziem wspierającym nasze działania komunikacyjne w obszarze employer brandingu lub działań rekrutacyjnych?

6 kroków prowadzących od spontanicznego, punktowego publikowania postów do konsekwentnej i przemyślanej pracy w oparciu o content plan i zarządzania komunikacją w social media:

1. Określ i zrozum swoje PERSONY

Persony to reprezentanci Twojej grupy docelowej, z którymi chcesz się komunikować w danym kanale. Dowiedz się jak najwięcej o Twoim odbiorcy: ile ma lat, czym się zajmuje, jak lubi spędzać wolny czas, co przykuwa jego uwagę w Internecie. Te wszystkie informacje pozwolą Ci dopasować treści do Twojego odbiorcy. W employer brandingu naszą personą jest oczywiście nasz potencjalny kandydat, porozmawiaj z rekruterami, z pracownikami, którzy niedawno dołączyli do organizacji, poszukaj informacji w raportach i badaniach.

2. Upewnij się, że EVP (employer value proposition) dla firmy jest Ci świetnie znane, lub jeśli nie powstało – zacznij od tego.

Jeśli nawet z pkt. 1 wiesz już do kogo chcesz kierować swoje komunikaty, najważniejsze to wiedzieć co chcesz mu powiedzieć poprzez publikowane treści. I nie chodzi tu jeszcze o tematy postów, tylko o to, jak chcesz być postrzegany jako pracodawca, o to jaką wartość chcesz przedstawić kandydatom i jaką historię im opowiedzieć. To dopiero zdeterminuje tematy Twoich publikacji i styl, jaki powinieneś utrzymywać.

3. Określ SŁOWA KLUCZOWE, które będą przewijać się w tekstach.

Pomóż sobie przez określenie po jakich słowach kluczowych chciałbyś, aby wyszukiwały się Twoje treści. Jeśli nie masz w firmie specjalistów od SEO na początek poszukaj inspiracji w Internecie, sprawdź co się wyszukuje po słowach, których chciałbyś użyć, jak w tym otoczeniu funkcjonuje Twoje konkurencja.

4. Zdecyduj JAK CZĘSTO i jak dużo treści jesteś w stanie publikować.

I bynajmniej nie chodzi o myślenie życzeniowe, a realną ocenę, jakimi zasobami czasu lub wsparcia innych osób dysponujesz, aby faktycznie regularnie przygotowywać i publikować treści. Zdefiniuj sobie cel, np. na początek 1 post w tygodniu i po pierwszym miesiącu i nabraniu wprawy spróbuj podnieść sobie poprzeczkę.

5. Zastanów się kto oprócz ciebie będzie AUTOREM treści, kogo potrzebujesz do opracowywania i akceptacji.

Oczywiście możesz działać w pojedynkę, ale prawdziwy marketing treści może zadziałać tylko wtedy, gdy uda się z czasem wytworzyć w Twojej organizacji większe zaangażowanie i grono osób współtworzących publikowane treści. Tylko wtedy Twoje social media będą bogate, interesujące i zróżnicowane. Nawet jeśli wydaje Ci się, że wiesz wszystko co dzieje się w Twojej firmie, to w efekcie kanał prowadzony wyłącznie przez jedną osobę z działu HR nie będzie w pełni oddawał tego jakim pracodawcą jesteście.

6. W oparciu o powyższe określ TEMATY postów na min. kilka miesięcy do przodu … czyli zwieńczenie powyższych przemyśliwań 🙂 Przygotuj sobie proste narzędzie w excelu, albo w innym programie, który pomaga Ci w planowani pracy i na bieżąco pracuj z nim, monitoruj statusy i wyniki poszczególnych postów.

Sam content plan jako narzędzie może się bardzo dobrze sprawdzić w prostej tabeli excel, która zawiera następujące informacje:

Element EVP wspierany przez post/główny komunikat; tytuł postu; treść postu; słowa kluczowe; format (grafika/videa/gif); data publikacji; status postu (nierozpoczęty/w przygotowaniu/do akceptacji/opublikowany); osoba akceptująca treść.

Możesz powiedzieć „Przecież ja wiem co i kiedy chcę publikować, po co mam tracić czas na wypełnianie jakichś formatek?”. Warto myśleć o content planie, nie jako formatce, którą trzeba sztucznie wypełnić. Jest to narzędzie, które pomaga zaplanować komunikację, ułatwia weryfikowanie czy treści, o których myślimy składają się na większą całość i konsekwentnie budują przekaz, na którym nam zależy. I wreszcie jest to świetne narzędzie egzekucji tego co sobie zaplanowaliśmy, a także późniejszego monitorowania, które treści były najbardziej efektywne.

Jeśli chcesz być osobą, która zarządza komunikacją w social media, a nie w sposób przypadkowy wrzuca wymyślone wczoraj posty, jeśli chcesz korzystać z elementów, które sprawdzają się w content marketingu w sposób świadomy to zdecydowanie warto stworzyć, a potem pracować z content planem w komunikacji w kanale social media.

Powodzenia i koniecznie zaproś mnie do śledzenia prowadzonego przez Ciebie profilu 🙂